Friday 1 March 2013


Lama sangat tak update blog ni. Dah bersawanglah. Nak buat camne kan...sibuk nak get used to routine baru bila sorang anak dah masuk sekolah menengah and sorang lagi still kat sekolah rendah. Oh ya...lupa plak nak share yang anak sulung saya tu berjaya dapat 5A dalam UPSR tahun lepas. Alhamdulillah. Sememangnya saya bangga dengan anak saya tu sebab kalau ikutkan rekod...BM tak confident dapat A. Mungkin berkat doa seorang ibu yang tak jemu berdoa dan bersolat hajat. Walau apapun, usaha harus diteruskan sebab banyak lagi ilmu yang perlu ditimba bila kat sekolah menengah. Banyak subjects baru yang mungkin akan memberi sedikit kejutan. Tapi nothing to worry. Now anak dah kat asrama so saya hanya dapat doa dari jauh supaya dia terus berjaya di sana. Dah tak leh monitor buat homework ke tak...so pandai-pandai lah sendiri.

Anyway, gambar kat atas tu adalah untuk mengingatkan diri sendiri dan sesiapa saje yang kebetulan membaca entry ini tentang pentingnya untuk menanam rasa kesyukuran. Memang kita tak mungkin dapat segala-gala yang kita idamkan dalam dunia ni sebab kalau ikutkan nafsu memang tak pernah cukup kan. Tapi cuba renungkan...teruk sangat ke life kita ni. Cuba compare dengan orang yang di bawah kita. Mesti kita akan rasa yang kita ni bertuah dengan nikmat makanan yang tak pernah putus, duduk dalam rumah yang ada bekalan air dan elektrik, ada macam-macam gajet elektronik untuk mengisi masa terluang, ada peluang bercuti-cuti ke tempat menarik dan macam-macam lagilah. So, janganlah pandang ringan dengan segala nikmat yang kita ada yang mungkin nampak macam biasa aje tapi bagi orang lain sebenarnya nikmat yang cukup berharga yang mereka tak dapat rasakan. 

Salah satu cara untuk sentiasa memanjatkan rasa kesyukuran ialah dengan bersedekah. Sesungguhnya apa yang kita sedekahkan itu bukan bermakna rezeki kita akan kurang tapi sebenarnya itulah yang menjadi rezeki kita. Hanya Allah yang tahu membalasnya. Jadi jangan takut-takut nak hulurkan sedekah, walaupun dengan hanya duit RM1. Bukan nilai yang menjadi ukuran tetapi keikhlasan kita yang menjadi kiraan.  

No comments:

Post a Comment